analytics

vrijdag 29 december 2023

nieuwjaarsbrieven van Eva

Dag bloggers,

Eergisteren in mijn post van het Kleurenkaartenteam vertelde ik al over de verloren nieuwjaarsbrieven van Eva. In de reacties kon ik lezen dat dat in Nederland niet gekend is. Daarom vandaag wat uitleg hierover. Bij ons in de scholen, maken en/of schrijven de kinderen vanaf de eerste kleuterklas tot het zesde leerjaar een nieuwjaarsbrief op school. Dat wil zeggen... De kleuters leren een versje aan, waarvan de tekst in een leuke brief staat. In de lagere school schrijven ze zelf hun brief. De eerste doen ze op school en als je er meer wil, worden die meestal thuis geschreven. Deze worden dan op 1 januari voorgelezen aan de ouders, grootouders, meters en peters. Je kan op school het aantal brieven doorgeven die je nodig hebt, en de school bestelt deze en verdelen ze onder de kinderen. (uiteraard zie je dat ook op de schoolrekening achteraf ;o) )
Vroeger, bij onszelf en ook bij mijn kinderen waren dat steeds aangekochte brieven en die waren meestal echt wel heel mooi... Ze werden ook steeds bewaard door zij die deze mochten ontvangen. Ik doe dat nu ook nog...
Tegenwoordig zijn het ook dikwijls knutselwerkjes die de kinderen zelf maken. Eva haar brief voor mama is zo een knutselwerkje. Dat bracht ze eerder mee naar huis. Maar de bijbestelde brieven (7!) zijn dus verdwenen. Ze moest ze donderdag mee naar huis nemen en heeft ze in haar boekentas gestoken. Maar die zaten er niet meer in toen ze thuis kwam. Er is een kleine kans dat ze nog in haar bank liggen maar dat zullen we pas na de vakantie weten... 
Dochter Caroline wou er dus nieuwe bestellen en die kon ze online vinden per set van 10. Die kosten al gemakkelijk 20 tot 30€. En daarom stelde ik voor om ze zelf te maken. Het versje van Eva is iets met vuurwerk en laat dat nu net tussen mijn spullen zitten. 
Gisteren liet ik het prototype al zien, maar ik vond het een beetje saai voor kinderen. En omdat ik ook veelkleurige hotfoil heb liggen, heb ik die gebruikt voor het vuurwerk. En dit is het resultaat... Ik merk dat het bling-bling-gehalte op de foto's minder is dan in het echt, maar het blinkt dus echt ongelooflijk hard. En dat vindt Eva geweldig! 






7 opmerkingen:

GerJanne zei

Oh... dank je voor de uitleg. Leuke traditie! En je hebt er inderdaad heel mooie brieven van gemaakt! Ik snap wel dat Eva er blij mee is. Als ze ze volgend jaar weer niet mee neemt van school is dat vast met voorbedachten rade ;-0

Anita van Deur zei

Prachtige vuurwerk kaarten Nancy, Liefs anita

Creaellenknutselsite zei

wat een mooie traditie zo'n nieuwjaarsbrief, maar wel duur als ik dat zo lees, dus een goed idee om ze dan zelf te maken, leuk met het vuurwerk erop, ook al zie je het niet op de foto het ziet er wel heel bling bling uit
hopelijk liggen de nieuwjaarsbrieven in haar laatje op school
groetjes ellen

Claudia's kaartjes zei

Leuk gemaakt!!
Very nice
Creatieve Groetjes Claudia

Vanaf heden geef ik workshops en verkoop ik mijn kaartjes via mijn FB groep
Mijn FB groep: Claudia's Kaartjes
You tube:Claudia's Kaartjes
Blog:Claudia's Kaartjes
Challenge blogs:
Girlz Creative Christmas 
Girlz makes Guyz Cards
Girlz creative crafts
Creative sketchy girls

Sarah zei

Eva boft maar met jou als oma! En het leuke is, jij mag ik zo'n mooi exemplaar bewaren en dan heb je ineens een leuke herinnering aan het moment dat jullie het samen maakte.
Voor jou ook een prachtig, gezellig en mooi 2024!

Francisca zei

Wat leuk ! , Jammer dat de bedreven zoek zijn geraakt . Maar oma weet altijd wel een oplossing ;-)
Francisca

marian zei

Ik had er ook al uitleg van opgezocht maar leuk dat je er nu nog even over verteld. De brieven zijn heel erg mooi geworden,een leuke traditie.
Groetjes van Marian.