analytics

woensdag 4 januari 2023

Deze is voor jou, Nonkel Ward

Dag bloggers,

Wel, vandaag krijgen jullie de kaart die ik vanmorgen nog maakte voor iemand die toch een bijzonder plaatsje in mijn hart heeft. 
Straks ga ik naar de uitvaart van 'nonkel Ward'... Mijn eigen nonkel maar ook nonkel van héél veel kinderen gedurende heel veel jaren. Eigenlijk was hij de jongste neef van de vader van mijn moeder. Maar die heb ik zelf nooit gekend want mijn grootvader is gestorven voor ik geboren was. En dus was nonkel Ward al een achterneef van mijn mama... Wat is hij dan van mij? Wel, in mijn jeugd kwamen we heel veel bij hen en zijn jongste zoon, Bert was altijd al mijn maatje... Hij is het petekind van mijn mama en we waren bijna even oud. Daar ikzelf enig kind was, vond ik het geweldig om bij hen op bezoek te gaan want zij waren daar met 4 kinderen... Daar ik zelf heel weinig familie had, is Nonkel Ward dus altijd een echte nonkel voor mij geweest. Ik kon ook vooral de laatste jaren enorm genieten van zijn verhalen. Hij was gids in de St Borromeuskerk in Antwerpen maar kende ook zijn stad door en door. 




Op de binnenkant komt mijn tekst nog... 


En Nonkel Ward was poppenkastspeler, wel 67 jaar lang. Zijn echte baan bij de CM was eigenlijk zijn job maar hij leefde voor de poppenkast. Samen met zijn vrouw Denise, maakte hij ontelbare poppenkastpoppen. Al zijn poppen en ook zijn poppenkasten maakte hij zelf. Zijn vrouw kleedde de poppen dan aan. 
Ik heb hem als kind veel te weinig zien spelen maar in 2011 kwam hij een keer poppenkast spelen in ons theater. En daar maakte ik deze beelden van hem.





Wie in het Antwerpse woont, zal hem zeker herkennen want hij is een icoon voor velen... Hij is het ook die de Poesje van Antwerpen terug heeft opgestart. Dat deed hij samen met mijn papa en ook met een nonkel. Het is ook van die tijd dat nonkel Ward mij veel verteld heeft over mijn papa. Want die is ziek geworden toen ik 2 was en hij stierf toen ik 40 was. Ik heb de 'goeie jaren' van mijn eigen papa nooit gekend maar het schijnt dat hij een heel vrolijke man was tijdens zijn jonge jaren. 

Het is ook door Ward dat Warre Borgmans, een bekend acteur in Vlaanderen, zijn inspiratie vond om te gaan acteren. Ook heeft hij Jean Bosco Safari ontdekt die ook in Vlaanderen een bekend zager is geworden. Zij hebben beiden nog steeds enorm veel respect voor Ward. 
Ik zou nog veel meer kunnen vertellen maar dan wordt mijn bericht veel te lang. 
En ik moet ook nog een beetje werken voor de uitvaart... 

En laat het nu vandaag dag op dag zijn dat mijn eigen papa 17 jaar geleden ook begraven werd. Hopelijk vindt Ward hierboven niet alleen zijn lieve vrouw terug maar kan hij ook met mijn eigen vader al die herinneringen nog eens ophalen... 

7 opmerkingen:

Creaellenknutselsite zei

wow wat een mooi verhaal over je nonkel, wat verdrietig dat je hem nu moet missen.
wat heb je een mooie kaart voor hem gemakt, zo rustig met het zwart en de mooie goud tinten
wat een mooie foto's als eerbetoon, na het lezen van het verhaal is het net of ik hem een beetje ken
heel veel sterkte vandaag
groetjes ellen

GerJanne zei

Wat een mooi In Memoriam heb je geschreven!
Veel sterkte vandaag...

Caroline zei

Heel erg mooi Mams! 🥰

Sarah zei

Ik lees dat er een 'groot' man, die voor vele mensen heel betekenisvol was aan zijn volgende reis begonnen is. Een echte Antwerpenaar. Veel sterkte Nancy!

!neke zei

Mooie kaart !!!!!
Sterkte vandaag , mooie herinneringen !!!!
Groeten Ineke

Bert Smets zei

Hey Nancy,
Bedankt voor je lief blogartikel.
Ons vake was een speciaal iemand…
Blij dat ik hem mocht kennen.
Lieve groetjes,
je maatje <3

mieke zei

mooi Nancy! Koester die herinneringen maar :-)
Liefs,
Mieke