analytics

donderdag 4 juli 2024

elke donderdag een kerstkaart - shudkaart met zuurstokken

Dag bloggers,

Donderdag is kerstkaartendag en deze maakte ik gisterenavond pas. Daarna moest mijn tafel weer helemaal leeg want vanavond is het workshopavond. 
Ik vond ze best leuk en maakte weer meteen een setje van 3 kaarten, dan was het vel papier ook meteen weer op. Ik gebruikte de sketch van Bep en zo is meteen mijn kaart voor de uitdaging van 52 weeks to Christmas weer klaar deze maand. Zonder uitstelgedrag voel ik me wel wat comfortabeler.



Maar in plaats van mijn tafel op te ruimen ben ik nog aan een geboorteproject begonnen. Een collega had gisteren het geboortekaartje bij van zijn vierde dochtertje. En ik had het mee naar huis genomen. Ik had zo'n zin om ineens de geboortekaart en kader voor hem te maken dat ik er dan ook meteen aan begonnen ben. En helemaal afgemaakt. En toen lag in ineens veel te laat in bed, het was kwart voor 1... Was 's morgens om 4u opgestaan en moest er vandaag ook weer om 5u uit. Dan maar geen strijk vanmorgen. Ik deed gisteren terwijl ik in mijn ateljee zat nog 3 wasmachines en de laatste droogkast staat nu te draaien. 

En nu nog een keer een verhaaltje. Lezen moet niet, het is best lang geworden. Wel leuk als je toch laat weten als je het gelezen hebt... 

Ik kreeg gisteren een reactie van Ellen. Zij maakt nooit last-minute-kaarten. Dat doe ik dus wel... En daar zijn verschillende redenen voor. Ik leg even mijn manier van werken uit: Ik werk nog voltijds, 4 dagen van 10u en dit van maandag tot donderdag. Daarnaast hebben we een theater waar ik al 37 jaar mee draai, al meer dan 25 jaar bestuurslid ben en waar we heel veel tijd in besteden. Dan is er nog onze familie. Onze kinderen en kleinkinderen zitten vaak bij ons en da's altijd een gezellige boel. We genieten van onze tijd samen. En daarnaast maak ik dus ook kaarten. En om er structuur in te houden doe ik dat zo:
Voor elke kaart die ik voor mezelf of op bestelling mag maken, schrijf ik een briefje. In de rechter bovenhoek staat de datum wanneer de kaart klaar moet zijn. In januari schrijf ik voor het hele jaar alle briefjes voor alle kaarten die ik voor mezelf moet maken tijdens het jaar. En dan zijn er nog vaste klanten waarvan ik zelf hun lijst beheer. Zij bezorgden mij een lijst met alle data van verjaardagen waarvoor ze in de loop van het jaar kaarten willen. Ook voor die kaarten maak ik briefjes en steek ze allemaal chronologisch op datum in een bakje dat op de vensterbank boven mijn tafel staat. Daarbij komen dan in de loop van het jaar de bestellingen nog bij die ik nog zo krijg. Dan komt er elke maand een workshop bij waarvoor ik 3 kaarten ontwerp en alles voorbereid. En daarbij komt dan nog de wekelijkse kerstkaart en de kaarten voor het KKT.
Elke week haal ik de briefjes voor de week erna uit het bakje en zo komt het dat er steeds briefjes op mijn tafel liggen van de meest-dringende zaken. 
Als er dan één van de kinderen langs komt die dringend iets nodig hebben of als er een vriendin er te laat aan denkt dat ze een kaart moet hebben, komt dat er nog tussen...  En zo gebeurt het wel een keer dat er 's morgens nog snel een kerstkaart gemaakt moet worden of dat zoonlief zegt dat hij over een kwartier naar een verjaardag moet en dat hij nog een kaartje wil. En dat alles is ook de reden waarom ik soms veel kaarten in hetzelfde model maak (mijn Z-bloemenkaarten) omdat die ik al met mijn ogen dicht maak. Bij speciale opdrachten ben ik ook soms 2 à 3u bezig voor de kaart naar mijn goesting is... Ik heb enkele jaren in een designteam gezeten maar daar ben ik mee gestopt. Gewoon omdat er op dat moment geen tijd meer voor was. Mettertijd sta ik daar wel terug voor open maar dat zal misschien zijn als ik met pensioen ben en dat duurt nog 8 jaar en 2 maanden. Vanaf dan zijn mijn dagen 10u langer en kan ik meer tijd in mijn ateljee doorbrengen. Maar als er een mooi aanbod zou komen, wil ik dat zeker overwegen... 
Verder heb ik nooit echt veel tijd om te bloggen. Mijn eigen bericht schrijf ik meestal tussen 5 en 6 's morgens en nooit in het weekend. Dan is het boodschappentijd en doe ik andere dingen. Voilà, nu weten jullie hoe ik aan mijn last-minute-kaarten kom. 


Hier zien jullie het bakje waarin mijn bestelbriefjes zitten. We zijn halfweg het jaar en het achterste deel, daar zitten de briefjes van de kaarten en kaders die ik dit jaar al gemaakt heb. Het voorste vakje, dat zijn de briefjes die al vooraf ingevuld zijn tot eind dit jaar. Daar komen er vast nog een heleboel bij...

Straks of morgen probeer ik zeker een kerstkaartenrondje te maken. 


12 opmerkingen:

Creaellenknutselsite zei

zo dat is een heel verhaal je hebt er onderhand nog een baan bij naast je gewone werk. Zoveel kaarten als jij maakt daar kan ik niet tegen op, ook al maak ik er elke dag wel eentje, maar ik heb het voordeel doordat ik niet werk ben afgekeurd wel meer tijd om met mijn kaarten bezig te zijn en het zo meer te verdelen. Ik heb ook niet zoveel kaarten op bestelling want dat kan ik dan weer niet met mijn gezondheid ( fibromyalgie en slijtage ) ik moet geen druk hebben anders gaat het mis of ik moet het in mijn tempo kunnen doen. wel leuk om te lezen hoe dingen soms gaan
je kaart voor vandaag is ook weer een plaatje geworden met het leuke schudmateriaal erin en de leuke details
groetjes ellen

Ingrid's Scrapfrutsels zei

Wat een mooi kijkje in je leven en hoe je kaartjes maakt. Ik herken de tijd die je in je werk steekt wel, maar wat je daarnaast nog allemaal doet zou ik niet kunnen, wat een strakke planning heb je. Je houdt veel ballen in de lucht..Ik vindt het al heel knap dat je voor vandaag alweer 4 kaartjes gemaakt hebt, dat zou ik niet kunnen. Respect voor jouw. Je kaartjes zijn heel mooi geworden. leuk idee om er een schudkaartje van te maken. Bedankt dat je meedoet bij 52WTC. Groetjes Ingrid.

Anita van Deur zei

Mooi je kaart volgens deze sketch. Liefs Anita

Caroline Cards zei

Je maakte super leuke schudkaarten met de sketch. Je hebt een goed systeem met de briefjes. Ik maak soms kaarten vooruit, maar ook af en toe last minute en dat vooral met de kerstkaarten.
Groetjes, Caroline

Annemarie en Merit zei

wat een gave schudserie met de leuke sketch!!
En heerlijk hoe je schrijft dat je je kaarten maakt , behoorlijk structuur heb je erin, wij werken bijna hetzelfde alleen maak ik de kaarten vaak 2 maand van te voren, loop dus voor op mijn lijstjes!!, anders loopt het hier verkeerd af, wij zijn heel slecht in last minute kaarten... en die komen er vaak toch nog tussen door..
Gezellig dat je meedoet met de uitdaging.
Lieve groetjes Annemarie en Merit DT52WTC.

Kaartenkraam zei

Wow wat heb jij een druk leven. Respect dat je dat dat allemaal zo voor elkaar krijgt. Ik ben jaloers op al je bestellingen en die briefjes zijn natuurlijk heel handig, goed opgelost!
Maar dat je met zo weinig slaap toekunt, dat zou voor mij 'dodelijk' zijn.

Je Schudkaarten vind ik superleuk!

groetjes van Ank

Marijke zei

Jeetje Nancy, wat een verhaal! Dat je nog tijd hebt om kaartjes te maken! en dan altijd van die mooie en bijzondere kaartjes! Ook deze weer met de sketch! Heel leuk gedaan met een schudgedeelte. Die had ik nog niet gezien! Weer helemaal top! Iedereen heeft zijn eigen systeem, de een doet het wat eerder en de ander op het laatste moment! Doe wat je zelf het prettigst vind zou ik zeggen. Ik maak ook veel in het voren maar dit is meet voor mijn vakantie tijd en die is groot want ik ben wel al met pensioen! Nog een poosje volhouden Nancy en geniet van je tijd! Groetjes Marijke 52 WTC.

marian zei

Wat een leuk verhaal, dat je vroeg opstond en veel voor het toneel doet wist ik wel.Maar als ik het zo allemaal lees, hemeltje lief wel een druk leven, en je man vind dat allemaal niet erg dat je zoveel tijd in je ateljee doorbrengt? ik ben al 18 jaar weduwe ,maar toen hij nog leefde mocht ik echt niet zoveel knutselen als ik nu doe, dat vond hij ongezellig. En ik ben ook al 18 jaar met pensioen.Maar geweldig dat het bij jou thuis wel kan. Je maakt prachtige kaarten en zo ook weer deze week en weer vier stuks, leuk dat je er schudkaarten van hebt gemaakt.
Groetjes van Marian.

bolletjelucky.blogspot.com zei

Wauw Nancy, wat ben jij een bezige bij! Ik word al moe als ik dit lees hihi. Fijn als dit goed werkt voor jou, ik sla juist op slot als ik teveel moet naar mijn zin. Gelukkig dat we allemaal verschillend zijn anders was de wereld maar saai toch? Wat een leuk idee om met de sketch van Bep schudkaarten te maken, ik vind ze heel vrolijk geworden.
Dank je wel voor je deelname aan de challenge bij 52 WTC en gezellig je hier weer te zien.
Lieve groetjes Miranda dt 52 WTC

GerJanne zei

Altijd fijn als ik lees dat er iemand nog actiever is met kaartjes maken en andere bezigheden! Leuk om te lezen hoe je dat doet. Veel structuur en dan kun je plannen. Met mijn onregelmatige werk is dat sowieso lastig... Met jouw productie moet je wel een systeem hebben en dat heb je heel goed bedacht!
Je kaarten zijn geweldig. Zo leuk de uitwerking van de sketch! Ik moet nog wat bedenken, maar dat komt wel goed

Nancy Soetaert zei

wat een goed geordend systeem, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat er daar dan nog heel veel tussenkomt wat niet altijd handig en makkelijk in te plannen is...
Heel mooie kerstkaartjes met de schets van Bep, leuk dat je weer meedoet met onze challenge!
Groetjes en fijn weekend
Nancy 52WTC

Jantine zei

Jeminee, Nancy, wat een organisatie! Waar haal je de energie vandaag om dat allemaal te doen... Wel een handig systeem met die briefjes!
Je schudkaartjes zijn weer heel leuk!
Bedankt voor je deelname aan onze uitdaging.
Groetjes,
Jantine DT 52WTC